Monday, October 21, 2013

BAGAIMANA TONY FERNANDES BERFIKIR?



Cara Tony Fernandes Berfikir

Tony Fernandes tidak pernah terlibat dalam industri penerbangan sebelum ini dan beliau bermula dari kosong. Beliau tidak mempunyai sebarang kepakaran melainkan minat! Ini bermakna, sesuatu perniagaan tidak semestinya hanya boleh dilakukan golongan yang sudah dalam industri terbabit.

Dalam perniagaan, usahawan perlu berfikir bagaimana untuk menambahkan keuntungan dan mengurangkan kos bagi kekal kompetitif. Tahukah anda bahawa Tony Fernandes tidak duduk dipejabat dalam satu bilik khas. Beliau hanya bekerja disekeliling staf. Sentiasa mencari publisiti untuk perniagaan.

Perasan tak, Tony Fernandes kalau muncul dalam media cetak, tv, berucap dan mana-mana pun satu yang tidak lepas adalah sentiasa mempromosikan syarikatnya.

Dengan perwatakan topi merah AirAsia, ini adalah satu promosi yang murah. Maksud mencari publisiti untuk perniagaan adalah supaya pelanggan sentiasa melihat perniagaan kita secara kerap.

Ingat tak, secara psikologinya, kebanyakan pelanggan akan membeli selepas melihat berkali-kali iklan kita.

Tony Fernandes tidak memakai kereta mewah. Beliau hanya memandu kereta biasa dan mesra mudah didekati. Walaupun berperwatakan biasa, beliau adalah individu ke 15 terkaya di Malaysia.

Beliau telah memanfaatkan teknologi untuk kegunaan perniaagaan. Salah satunya adalah internet. AirAsia meraih bilion ringgit hanya melalui jualan di internet. Teknologi banyak membantu menjimatkan masa dan kos.

Tony seorang yang sangat sederhana. Walaupun Tony hebat dalam perniagaan, beliau tidak berlagak berada ditempat yang atas.Beliau tidak menunjukkan ciri-ciri ekslusif . Tony Fernandes tidak kisah memberikan nombor telefonnya kepada wartawan dan tidak kisah untuk ditemuramah. Baginya, ini satu strategi mempromosikan jenama AirAsia. Tidak ada maksud privilege dalam kamus hidupnya.

Jadilah orang yang kreatif! Back end selling! Kalau kita perasan, AirAsia pandai membuat back-end selling dalam jualan tiketnya.Jika kita hendak menjadi pelanggan yang dapat tempat duduk pertama dan tidak mahu beratur,kita perlu tambah RM10.
Jadi, Tony fikirkan cara bagaimana untuk menarik pelanggan membayar lebih dari apa yang sepatutnya.

Kadangkala dalam dunia perniagaan, kita tidak mampu membuat semuanya serentak. AirAsia begitu pantas berkembang kerana mereka bijak menggunakan peluang yang orang lain tidak nampak iaitu mengadakan kerjasama dengan syarikat luar negara. Sebab itu, dalam masa 5 tahun ini, AirAsia sudah ada di Thailand, Filipina, Indonesia, dan lain-lain tempat.


Kegigihan Tony

Tony Fernandes kini tanpa keraguan eksekutif paling dikagumi bertukar menjadi usahawan dalam korporat Malaysia dan dunia kerja. Beliau adalah 'orang yang beriman mempunyai impian besar'. Ramai orang ejek ideanya untuk membeli syarikat penerbangan yang sarat dengan hutang, AirAsia daripada DRB-Hicom untuk mengubahnya menjadi sebuah syarikat penerbangan kos rendah di Malaysia.

Fernandes dicagarkan rumah sendiri dan menyusut simpanan untuk membantu beliau mencapai impiannya. AirAsia telah diambil alih pada RM1 (AS 26 sen) dengan tanggungan lebih RM40 juta (US11 juta) dan 2 pesawat Boeing penuaan.

Ramai yang fikir beliau gila, tambah pula dengan kejadian tragedi 11 September 2001, ramai yang percaya bahawa azab AirAsia akan lebih cepat daripada sebelumnya. Tetapi Tony Fernandes mempunyai pemikiran yang berbeza. Selepas tragedi 11 September, beliau menjangka pemberhentian pekerja yang penting yang menjadikan pengalaman kakitangan sedia ada, dan kos operasi syarikat penerbangan turun ke bawah sebanyak 40%.

Terhadap ramalan yang popular, di bawah kepimpinan dan visi Fernandes, AirAsia telah dalam tempoh hanya 12 bulan dan membersihkan hutangnya. Dalam jangka masa, saiz AirAsia dari segi hasil, keuntungan dan populariti telah mengatasi MAS,Malaysia.

Cukup menarik, Tony Fernandes mempunyai banyak persamaan dengan bos bekas ketua dan mentor, Richard Branson daripada Virgin. Beliau bekerja dengan Virgin Atlantic sebagai juruaudit dan pengawal kewangan untuk rekod dara Branson selepas tamat pengajian di London School of Economics. Apabila kembali ke Malaysia, beliau menjadi Pengarah Urusan bongsu Warner Music Malaysia, dan seterusnya dinaikkan pangkat ke jawatan naib presiden serantau Kumpulan Muzik Warner.

Berjaya kerana beliau hari ini,beliau masih merendah diri dan menginap turun ke bumi. Tanda yang paling terkenal udara topi merah AirAsia,kemeja-t lengan pendek dan seluar jeans. Tiada tali leher, dan tidak juga memakai kot.

Dalam satu temubual dengan akhbar, beliau sekali berjenaka:
"Orang ramai mengenali saya kerana topi ini saya memakai. Tetapi jika saya mengambil topi ini, anda akan melihat saya sebagai hanya lelaki lain India!"

















0 comments:

Post a Comment